Tales and Legends of RolePlay
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

2 posters

Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Thu 10 Dec 2009 - 22:41

Ohayo. Welkom terug. Zover voor de volgende les.

Nu dat je weet wat Roleplay betekend en hoe je een personage maakt, begint de echte les. En hier vraag ik mijn assistent en leerling om me te helpen. Dus kom alsjeblieft binnen Infenyte. *mensen beginnen de applaudisseren en roepen naar Infenyte*

Alsjeblieft. Alsjeblieft wat zachter. *mensen stoppen en beginnen weer te luisteren* Nu. Ik leerde Infenyte hoe te roleplayen en is een goede roleplayer geworden. Maar om door te gaan met deze les.

Een paar regels :

- Post alleen je eigen acties en wat je zelf zegt. Je bent niet toegestaan om andermans personage te bewegen of te laten spreken. Het is net als in de echte wereld. Je kan niet iemand anders controleren zoals jij dat wilt. Zij hebben hun eigen leven, gedachten en wil.

- Ken je eigen personage compleet van binnen en van buiten. Het is erg belangrijk dat je goed weet wat en wie je speelt. Je reageert, denkt en doet zoals die personage in werkelijkheid zou doen.

- Verander het verhaal niet zomaar uit jezelf. Je speelt samen en je speelt een verhaal die op gezet is door bepaalde mensen. Je speelt volgens het verhaallijn. Het kan veranderen na een tijdje. Maar dat gebeurt pas als iedereen anders reageert dan het verhaal oorspronkelijk was opgezet. Ga gewoon mee met de stroming, ga er niet tegenin.

- Houd je aan de standaard regels. Of in sommige gevallen als de regels anders zijn, wordt dat gemeld in de regels van de RP zelf. - Niet schelden - Geen harde seks en dat soort dingen - Geen god-modding - Niet een hele RP overnemen -.

- God-modding is nooit toegestaan in enig normale roleplay. Wanneer je onverslaanbaar bent, nooit geraakt wordt, als je altijd gelijk hebt en acteert als een of andere god. Op precies dat moment verlies je om een echte roleplayer te zijn. Je KAN geraakt worden. Je KAN ongelijk hebben. Je KAN verslagen worden. Dus soms moet je verliezen om door te gaan en te winnen. Net zoals de oude gezegde 'Je hebt dit veldslag misschien gewonnen, maar nog niet deze oorlog'.

- Neem de tijd om de posts van andere spelers te lezen. Als je dat niet doet, krijg je verwarring en irritatie. Bijvoorbeeld;
'Ik zou graag een ijsje willen...'
"Welke smaak?"
"...Sinds wanneer kan jij gedachten lezen?" *beweegt achteruit*

of
*sits down*
"Wil je misschien gaan zitten?"
"...Open je ogen. Ik_zit_allang..."
Veel mensen raken zwaar geïrriteerd wanneer anderen niet hun post zorgvuldig hebben gelezen. Dus neem de tijd en reageer met de correcte tegen acties.
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 0:17

Infenyte en ik zullen je later wat echte roleplay actie laten zien. Maar eerst moet je nog een aantal andere dingen weten.

Zoals. Je zou altijd een soort verhaal moeten posten. Alsof je een boek schrijft. Dus één regel als bijvoorbeeld;
Drake liep naar Infenyte toe en zei hoi. "Hoe was jou dag? De mijne was geweldig. Doeg.
Is te kort. Je moet altijd proberen een echt spel ervan te maken. Als bijvoorbeeld;
Drake loopt naar Infenyte en zegt hoi."Heya Infenyte. Hoe is het ermee?" Drake lacht en keek vriendelijk naar hem. Hij is een oude vriend en ze ware goede roleplayers samen. Sinds zij samen naar dezelfde school gingen, hadden ze de grootste lol samen. "Met mij gaat het goed. Ik was gewoon interesseert naar je."
Drake verteld een verhaal en reageert meer. Dat geeft meer verhaal en leven aan de RP.

Andere belangrijke dingen zijn de gebruiks tekens voor praten en reageren.

In normale roleplays typ je gewoon zonder tekens als je reageert of dingen doet. Maar in sommige gevallen gebruik je het * --- * (de sterren boven de tekst) teken voor de acties die je doet. Zoals te zien viel in mijn voorgaande post. Dat was een moment om het * --- * teken te gebruiken. Maar in de meeste RP's worden ze weggelaten.

Het volgende teken is " --- ". Het geeft aan dat je iets zegt. In andere gevallen zoals in deze lessen, gebruik je zonder dat te typen voor praten en het * --- * teken voor acties. Maar in de 'echte' RP's gebruik je altijd het " --- " teken om te laten zien dat je iets zegt tegen de personen die dicht bij jou zijn. Het is bijvoorbeeld gewoon om te zeggen;
Drake zei tegen hem dat hij vreemd is. "Ja, je bent zelfs compleet gestoord!"
Je kan reageren alsof je praat. Het wordt over het algemeen gebruikt door goed ervaren roleplayers. Het is net alsof je een boek schrijft.

Een ander teken is het ' --- ' teken. Het laat zien wat je direct denkt. Het werkt hetzelfde als praten, maar dan kan alleen niemand je horen. En het werkt hetzelfde als het beschrijven wat je doet. Als voorbeeld;
'Ze zijn gek geworden!' denkt Drake

Drake dacht dat ze gek waren geworden. 'Wat de hel denken ze wel niet?'
Zo ver, zo goed. Het laatste teken dat we hebben voor vandaag is het (( --- )) teken. Het geeft OOC aan. Out Of Character (Uit je personage). Als je iets wilt zeggen buiten de RP, buiten je personage, gebruik je dat teken aan het begin of aan het einde van je post. He wordt algemeen gebruikt als er een grappig stukje is of als iemand iets wilt zeggen tegen een andere speler binnen de RP.
Bijvoorbeeld;
((Hey Infenyte. Ik ben met deze les bezig op het moment. Hopelijk kom je er later ook bij.))

Zoals Drake door het lokaal loopt. Elke bezoeker inspecterend die binnenkomt, glimlacht hij. Hij was een zachte man en vond het altijd leuk anderen te helpen. "Dus, klas. Ik hoop dat jullie hier echt iets van leren." Drake zucht even en begint weer te lachen. Dit was echt een zware dag voor hem. 'Nou zolang ik de anderen mensen hier kan helpen, geef ik nooit op.' Dacht hij en liep terug naar het begin van het lokaal om zijn lessen te vervolgen.

((Nou Infy, ik zal hier spoedig je hulp nodig gaan hebben! Dus kom van je luie reet en help me een beetje!))
Om eerlijk te zijn reageer ik een beetje te hard op Infenyte, omdat ik nog steeds zijn meester ben in RP. Maar normaal gesproken spreken we als beste vrienden tegen elkaar en begeleiden we onszelf een beetje rond. Het is handig om anderen te laten weten wat je nou lichtjes van plan bent, zodat de ander er juist naar toe kan reageren. Waardoor jij je RP verder kan laten gaan zoals jij het een beetje gepland had.

Handige tips :

- Probeer plotselinge acties te voorkomen, die het hele verhaal kunnen veranderen. Natuurlijk, verrassingen zijn normaal en handig. Maak het niet zo'n grote impact dat het hele verhaallijn verandert zal worden.

- Probeer om acties te vragen. Bijvoorbeeld;
Drake probeerde Infenyte's hand te grijpen en begint te schreeuwen tegen hem.
Je kan niet de acties van anderen controleren. Dus je moet ze leiden in de richting dat je ze wilt hebben en het is aan de andere speler hoe die reageert en/of beweegt.

- Gebruik nooit god-modding. Je bent in staat om geraakt te worden en je bent niet onoverwinnelijk of onsterfelijk. Sommige RP laten het wel toe. Maar voordat jij je personage zo maakt, moet je de moderator (eigenaar) van die RP vragen of dat is toegestaan. Anders ben je een normaal, ademend wezen dat kan sterven en in staat is om fouten te maken.

- Als je wilt dat een ander persoon zich bij jou voegt van zo'n lange afstand, vraag het in OOC (( --- )) spraak. Omdat de andere speler nu weet wat jij wilt, kan hij/zij daarop reageren.

- Houdt RP en het echte leven gescheiden. Dit is ene belangrijke tip. Sommige mensen verwarren de acties in Rp voor echte acties in dit leven. Iemand kan totaal anders zijn in het echte leven. Dus denk nooit dat de acties in een RP hetzelfde betekenen als in het echte leven. Beide plaatsen zijn totaal ergens anders en je speelt ook iemand anders.

- Probeer nooit te zeggen welk resultaat jou acties zullen hebben. Bijvoorbeeld;
Drake rent weg van Sasuke. Maar Drake was te snel en ontsnapte van Sasuke.
Dat is verkeerd. Je moet zeggen dat je probeert weg te rennen en tracht uit het zicht te verdwijnen. Zodat de ander erop terug moet reageren of het is gelukt of niet. Dus maak je acties altijd op een vragende manier, zodat andere speler erop kunnen tegen reageren.

- Post nooit dubbel. Als er iets niet klopt, modify (bewerk) je jou post. Maar post nooit een tweede na de eerste. Je moet altijd wachten op een ander persoon om erop te reageren. Het voorkomt frustraties en irritatie. En het is niet bepaald professioneel als je het toch doet.
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 0:23

Dus zover voor een kleine roleplay laten zien, Infenyte en ik zullen hoe je in een roleplay reageert.

Dit kleine voorbeeld is opgezet als volgt;

Verhaallijn
We zijn nog steeds in een klaslokaal. Drake is de docent en verteld wat er moet gebeuren. Infenyte is een student en wil een paar goede antwoorden voor het proefwerk. Natuurlijk weigert Drake en een gesprek ontstaat.

Personages
Drake en Infenyte reageren zoals ze normaal zouden doen. En laten zien hoe het werkt.
Drake is een volwassen docent en probeert een klas te testen op hun kennis.
Infenyte is een tiener student en wilt antwoorden. En probeert ze te krijgen op de ene manier of de andere.
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 0:43

((Zullen we maar beginnen))

Drake stond voor de klas en keek ze aan met een stalen gezicht. Hij haatte deze proefwerken altijd. Maar deze waren nodig om te testen of de leerlingen genoeg hadden geleerd en klaar waren voor het volgende onderdeel. "Ze zijn echt stil. Ik ben best verrast. Maar ik hou hier wel van." Fluisterde Drake tegen zichzelf.

'Ik hoop dat ze het goed doen. En nog geen enkele vraag aan mij. Dat is pas echt iets nieuws.' Dacht Drake. Langzaam bewoog hij door het klaslokaal. Hij keek mee over de schouders van de leerlingen. Kijken hoe ze hun proefwerk doorstonden.

((Jou beurt Infy, niet gelijk schreeuwen, maar rustig starten oké?))
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Infenyte Fri 11 Dec 2009 - 1:06

((Wat je dus kan zien. Drake geeft mij een "hint" (ik vind het leuk om het zo te noemen). Drake geeft de hint dat er nog geen vragen zijn gesteld. En zo laat hij zien hoe het verhaal zich verder kan ontwikkelen.))

'Deze vraag is echt moeilijk.' Dacht Infy in zichzelf. Wat hij ook deed het bleek elke keer compleet verkeerd. Hij was verslagen en stond op het punt om op te geven. Hij kon de hulp van zijn docent vragen, maar wat als hij gewoon hardop vroeg wat het probleem is en de hele klas het dan zou kunnen horen. Wat als het een stomme vraag is? Wat als de hele klas... En als zelfs de docent hem uit zou lachen?
Hij kan het niet risceren, dus hield hij zijn mond.

Gelukkig voor hem, begon Drake tussen de vele tafels te bewegen. Dit was een goede kans. Wanneer Drake langs zijn tafel liep, stak hij zijn vinger op.

((Zoals je kan zien, heb ik een behoorlijke post gemaakt over alleen al mijn vinger opsteken (En NIET die vinger). In mijn post kan je zien dat ik zelf iets heb toegevoegd voor mezelf. De gedachten die mijn personage zou hebben. Dat is goed omdat nu niet alleen de lezers en de andere rp'ers jou personage begrijpen, maar je geeft ze ook een idee hoe ze in hun volgende post kunnen gaan reageren.

Ten tweede heb je gemerkt dat ik Drake een beetje controleerde. Dit was mogelijk omdat hij ZEI (of typte) dat hij tussen de tafels door liep. Zo natuurlijk gezien zou hij ook mijn tafel een keer passeren... Okay, je kan weer posten Drake
))
Infenyte
Infenyte
The Immortal

Posts : 49
Join date : 2009-12-08
Age : 35
Location : If you only could know, if only I could know...

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 1:14

((Goed gedaan Infenyte. Hij is totaal correct. Omdat ik hem deze "hints" gaf, reageerde hij erop naar mij toe))

Drake zag Infenyte's vinger omhoog gaan en stopte zijn gang. Hij boog voorover en fluisterde zachtjes tegen Infenyte. "Wat is er jongeman? Kan ik je met iets helpen?" Drake was echt nieuwsgierig naar wat Infenyte wilde vragen en gaf ook die indruk. Een vraag stellen tijdens een proefwerk is echter heel ongepast, hoewel deze klas het leuk scheen te vinden het toch te doen. Niemand anders had nog hun vinger opgestoken.

((Nou Infyenyte, het is weer aan jou. Laat onze studenten zien hoe ze kunnen reageren op dit soort posts))
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Infenyte Fri 11 Dec 2009 - 19:50

((Oké, nu moet ik terug reageren zoals Drake al zei. Laten we een paar kolen bij het vuur doen in vorm van een kleine twist-plot. Je weet wel. Om Drake een idee te geven over een idee voor het verhaal vanuit mijzelf. Ik hou ervan om dat een side-story (een bij-verhaal) te noemen. Voor de Yaoi fans onder jullie! ))

Wanneer Drake voorover boog en zachtjes tegen hem fluisterde, begon Infenyte te blozen. Hij kon het nooit zo hebben als iemand zo dicht bij hem kwam. Al helemaal als hij erg gek was op die persoon. "Eeeh ja. Ik... Ik heb moeite met vraag nummer 18. 'Noem drie van de vijf tijger generaals van Shu die onder de bevelvoering vielen van Liu Bei.' Ik weet niet wat het woord bevelvoering betekent." Hij keek omhoog naar Drake, hopend dat hij wel een antwoord zou hebben. En hopend dat Drake niet hard in zijn gezicht begon te lachen.

((Zoals je kan zien, heb ik ook dingen terug gehint naar hem. Nu kan Drake beslissen of hij hier verder op in wil gaan met bijvoorbeeld; Drake denkt dat hij Infenyte ook wel leuk vind. Wat je dus ziet is, ik ben het verhaallijn, de vraag en het antwoord niet vergeten.

Ps. voor de mensen die echt willen weten wie de generalen waren, zij heten; Zhao Yun, Guan yu, Zhang fei, Ma Chao and Huang Zhong
))
Infenyte
Infenyte
The Immortal

Posts : 49
Join date : 2009-12-08
Age : 35
Location : If you only could know, if only I could know...

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 20:09

((Wow! Goede reactie terug Infy!))

Wanneer Drake de vraag hoorde, was hij even verrast. Het was niet de makkelijkste vraag, maar uiteindelijk wel de meest bekende vraag. Met een zachte stem sprak Drake tegen Infy, toe hij zag dat Infenyte rood werd. 'Denkt hij hetzelfde als dat ik nu doe?' En Drake werd zelf nogal nerveus. "N-nou bevelvoering is... Is dat je een groep commandeert. Je hebt het recht orders te geven. E-en ze v-volgen alles op z-zonder aarzelen." Zei Drake nogal verlegen. Omdat hij zover voorover was gebogen, verloor Drake zijn evenwicht en viel voorover tegen Infy. He was aan het vallen richting Infenyte's schouder en zou hem raken met zijn eigen borst.

((Ik wist het antwoord! Jeej! Maar nu weer even terug waar we mee bezig waren. Wanneer Infenyte een reactie terug gaf, reageerde ik weer op hem en gaf een nieuwe wending aan het verhaal))
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Infenyte Fri 11 Dec 2009 - 20:33

((Zoals je nu kan zien maakte Drake een reactie die ik niet kan veranderen. Hij RAAKT eigenlijk mijn personage. Hoewel dit wel was uitgelokt. Ik had hem de hint en hij accepteerde die. Ik wilde eigenlijk dat er iets zou gaan gebeuren. En soms is dit ook nodig om toch door te kunnen gaan met het verhaal. Wees gewoon niet een totaal perfecte regelvolger en ga er niet over uit je dak. Zolang hij niet contstant dit soort actioes herhaalt, is alles oké. Dit maakt de RP juist leuker))

Infenyte hoorde Drake lichtjes stotteren. Hij was er een beetje verward over, want normaal gesproken deed een docent zoiets niet. Was er soms iets mis? Had... Had Drake door dat hij hem leuk vond! Al denkend over dit alles, luisterde hij toch zorgvuldig naar Drake's uitleg. Wanneer de docent klaar was knikte hij. "Dank u wel, ik begrijp het..." Plotseling voelde hij Drake's borst tegen zijn schouder drukken en voelde zichzelf vuurrood worden. De docent was tegen hem aan gevallen. "Ik er- Ik..." Infenyte stotterde terwijl hij in de docents ogen keek. Hij voelde de hele klas naar hun kijken, maar durfde niet noch wilde hij wegkijken van deze ogen.

((Wat je nu dus ziet is dat ik er iets bij voeg. Drake poste dat hij mij (een soort van) voorover viel en voordat dat gebeurde liet ik mijn personage toe om nog wat te zeggen. Wanneer je zoiets doet, wees dan zeker dat je typt wat Drake ook had getypt. Maar dan in je eigen woorden door de ogen van jou personage of in een quote. Je merkt ook dat ik iets poste wat Drake had gebruikt, het feit dat hij nooit stotterde. Verbeeld je eens in, deze RP was al ongeveer op de 50 posts en tijdens al die posts heeft Drake niet één keer gestameld. Je kan dit natuurlijk toevoegen aan je iegen post))
Infenyte
Infenyte
The Immortal

Posts : 49
Join date : 2009-12-08
Age : 35
Location : If you only could know, if only I could know...

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 21:02

((Je had het helemaal goed Infenyte. Ik vertelde niet alles over mijn praten en zoals jij had gezegd had ik dat duidelijker kunnen maken. En zoals ik dus door wil gaan))

Drake probeerde Infenyte te grijpen, maar herwon al snel zijn balans terug. "Het spijt me Infenyte. Ik struikelde vast ergens over." Drake's stem was weer terug naar zijn normale stabiele zelf. Hij had nog steeds de zachte nieuwsgierige blik in zijn ogen en kon ze niet van Infenyte af halen. 'Voelt hij echt meer hiervoor, zoals ik dat voelde? Of wordt ik echt compleet gek?' Dacht Drake.

((Zoals je ziet. Ik plaatste eerst nog een andere actie voordat ik verder ging met terug reageren naar Infenyte. Ik staar terug in zijn ogen))
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Drake Heros Fri 11 Dec 2009 - 21:08

We hebben je nu alle basis laten zien van Roleplay in een simpele RP. Het is zelfs groter geworden dan we van plan waren. Maar het was leuk. Zoals je dus ziet, RP is niet zo erg moeilijk, maar je hebt creativiteit, een stel hersens en passie nodig.

Voor sommige mensen, is dit een manier voor een tweede leven. Het helpt je emoties controleren, stress weg te schrijven en vrij te raken van de dagelijkse sleur.

Het was leuk deze les te geven. Tot de volgende keer!
Drake Heros
Drake Heros
The Legend Maker

Posts : 121
Join date : 2009-12-07
Age : 35
Location : Anywhere

http://tandlroleplay.friendhood.net

Back to top Go down

Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay Empty Re: Les 3 - Hoe te reageren in een RolePlay

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum